Τετάρτη 23 Μαΐου 2012

ΛΙΚΕΡ ΑΡΜΠΑΡΟΡΙΖΑ (ΔΕΝΔΡΙΣΑΚΙ)

Έβλεπα ένα βουνό αρμπαρόριζα έξω από ταβέρνα με Κρητικές λιχουδιές, στην Κατούνη (Λαδάδικα). Σαν καλός πελάτης τους ρώτησα αν μπορώ να κόψω κάμποσα φύλλα και τους φάνηκε περίεργο που ρώτησα.  "Εδώ, είπαν, όποιος περνάει, κόβει".
Αυτά πέρσυ. 
Μετά ήρθε πεσκέσι, από μακρυά, αλλά σε αντίθεση με το δενδρολίβανο, η αρμπαρόριζα δεν άντεξε την αλλαγή (!).
Όταν όμως το συζήτησα με την κουμπάρα μας, μας έφερε μια γλάστρα από τις δικές της, που μεγάλωσε και άνθισε και από εκεί πήρα τα φύλλα.



Υ Λ Ι  Κ Α
- 20 φύλλα αρμπαρόριζας
- 500 ml Ρετσίνα (1 μπουκάλι)
- 1/2 κιλό ζάχαρη άσπρη

Ε Κ Τ Ε Λ Ε Σ Η
Πλένουμε τα φύλλα της αρμπαρόριζας (το λένε και δενδρισάκι) τα στραγγίζουμε και τα τοποθετούμε στο γυάλινο βάζο. Προσθέτουμε και τη ρετσίνα με τη ζάχαρη.
 Κλείνουμε το βάζο το κουνάμε και το αφήνουμε για 2 μήνες σε εξωτερικό μέρος, να το βλέπει ο ήλιος.
Κατά διαστήματα ανακινούμε το βάζο (τα φύλλα είναι ελαφρύτερα από το υγρό και ανεβαίνουν στην επιφάνεια).
Όταν ανοίξουμε το βάζο ακούγεται η χαρακτηριστική εκτόνωση των αερίων της ζύμωσης.
Σουρώνουμε με ψιλή σίτα και μεταγγίζουμε σε μπουκάλι.

Αυτές οι ποσότητες γέμισαν ένα μπουκάλι των 700 ml και έμειναν και δυο γουλιές, της δοκιμής!
Αρχικά ήμουν δύσπιστος για την ρετσίνα, αλλά έτσι έλεγαν οι σημειώσεις και το τόλμησα.
Τέλειο λικεράκι, πολύ γευστικό και θα δοκιμαστεί και παγωμένο.
________________________________


Να και το Παραδοσιακό Κοζανίτικο, που ήρθε με το σχόλιο του φίλου Cummulus
Posted by Picasa

31 σχόλια:

Lila Xagorari είπε...

Όλο εκπλήξεις είσαι πάντα!!! Πολύ θα ήθελα μια γουλίτσα δοκιμής!!

Και λοιπόν;E allora? είπε...

έχω κολλήσει να θυμηθω τη γευση της αμπαρόριζας,πάνε χρόνια που εχω να φάω....
μπορείς να βάζεις τα ποτηρακια-σφηνακια στην καταψυξη να παγωνουν κι ετσι να ειναι δροσερό το λικερ

καλησπέρα :)

kiki είπε...

Είναι ένα από τα λίγα λικέρ που δεν έχω κάνει! Με εξέπληξε κι εμένα η ρετσίνα!!! Τώρα έχω φυτέψει (μου την έκοψε κατά λάθος ο σύζυξ) και όταν γίνει (αν ξαναγίνει) θα πειραματιστώ)!

Irene είπε...

η κουμπαρα σου μου στελνει και εμενα αρμπαροριζα? μαζι με την ρετσινα ει δυνατον!!!!
περιεργο λικερ,λεω οταν αξιωθω να ερθω στα μερη σου να περασω να με φιλεψεις!!!! :)

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ είπε...

@ Λίλα :
Εύκολο!!
Να απαντήσεις στο mail....
_______________________

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ είπε...

@ Και λοιπόν;E allora? :
Αν έχεις δοκιμάσει γλυκό κουταλιού κυδώνι, δεν την ξεχνάς ποτέ.
Καλό μεσημέρι!
___________________

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ είπε...

@ kiki :
Έχασα το γραδόμετρο της πεθεράς μου και δεν μπορώ να δω τους βαθμούς, μετά την ζύμωση.
Με δοκιμή θα δω στα πόσα σφηνάκια μπαίνει το γκολ!
____________________

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ είπε...

@ grEAT :
Με μεγάλη χαρά θα σε δεχτώ στα μέρη μας!
Αν είναι σύντομα, θα έχω απόθεμα!
__________________

Eri είπε...

Φοβερό δεν το έχω δοκιμάσει ποτέ! Λατρεύω την αμπαρόριζα και στην Ελλάδα είχα 4 γλαστράρες. Τώρα εδώ μου είπαν ότι έχει στην Ελληνική Πόλη οπότε θα πάω να αγοράσω και θα το φτιάξω οπωσδήποτε!
Ευχαριστούμε για την συνταγή!

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ είπε...

@ Eri :
Αυτά τα διάφορα λικέρ, που σε μας είναι κοινά, στους ξένους φαντάζουν εξωτικά.
Αξίζει να το προσπαθήσεις και να πεις και εντυπώσεις!

Χαιρετισμούς από την Πατρίδα!
____________________

ΑΧΤΙΔΑ είπε...

Να σου πω..χίλια ευχαριστώς χθες έλεγα στον άνδρα μου αν μπορούσα να κάνω λικέρ από τη τεράστια αμπαρόριζα που έχουμε έξω από το παλιό μαγαζί μας..Να ρωτήσω μήπως είναι καλύτερα με κρασί λευκό αντί ρετσίνα; η ρετσίνα λέω οτι έχει δυνατή μυρωδιά και ιδιαίτερη γεύση.Σε παρακαλώ απάντησε μου.

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ είπε...

@ αχτίδα :
Κι εγώ προβληματίστηκα με την ρετσίνα, αλλά έτσι έγραφαν οι σημειώσεις και είπα να τις ακολουθήσω, αυτή τη φορά.
Πριν τελειώσει θα κάνω άλλο ένα με κρασί και ένα με μπράντυ 7*. Να δούμε τι θα βγεί!!

Επίσης μου φάνηκε περίεργο που είναι χωρίς δέσιμο σιροπιού, αλλά έπηξε μόνο του όσο πρέπει για λικέρ.

Αυτές είναι οι γνώσεις μου.

Καλό Βράδυ!!
___________________

Thalassenia είπε...

Ωραία, θα κλαδέψω την αρμπαρόριζα ή δενδροσαχί όπως το λέμε εδώ, θα φτιάξω και το λικεράκι που δεν έχω ξανακούσει. Η ρετσίνα με χαλάει....διάβασα τα σχόλια....θα δω με τι θα το κάνω.

Η οργάνωσή σου παραδειγματική!!!

Καλό βράδυ.

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ είπε...

@ Thalassenia :
Δεν χρειάζεται κλάδεμα.
Μερικά φύλλα, 20-25 για μισό λίτρο, είναι αρκετά.
Η ρετσίνα έδωσε μια κάποια επίγευση, αλλά η αρμπαρόριζα είναι εντονώτερη.

Καλό βράδυ!
_________________________

Frezia είπε...

Από τις καλύτερες συνταγές σου!!!
Είναι από τα αγαπημένα μου μυρωδικά,
πέρσι είχα μεγάλα φυτά,με το κρύο χάλασαν,μόλις μεγαλώσει το καινούριο θα κάνω το λικέρ της συνταγής σου.
Αγαπώ πολύ την αρμπαρόριζα,σμύρνο την έλεγε η Γιαγιά μου!
Καληνύχτα, κι ευχαριστώ!!!

ELENI είπε...

( ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ FAN ΤΟΥ ΑΛΚΟΟΛ Κ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΠΙΝΩ ΠΑΡΑΜΟΝΟ 1 ΠΟΤΗΡΙ ΛΕΥΚΟ ΚΡΑΣΙ Κ ΑΝΤΕ ΣΤΟ ΤΣΑΚΙΡ ΚΕΦΙ ΤΣΙΠΟΥΡΑΚΙ ...ΔΙΠΛΑ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ.....)
ΑΣΧΕΤΟ....

Κ ΣΥΝΕΧΙΖΩ ΚΑΤΙ ΒΡΑΔΙΕΣ ΣΤΗ ΒΕΡΑΝΤΑ ΤΟΥ ΕΞΟΧΙΚΟΥ....ΜΟΥ ΘΥΜΙΣΕΣ ΕΧΩ ΛΙΚΕΡΑΚΙ ..ΤΟ ΕΦΕΡΕ ΦΙΛΟΣ ΚΑΛΟΣ Κ ΔΕΝ ΤΟ ΚΡΥΒΩ ...ΟΤΑΝ ΜΟΥΡΘΕΙ ΤΟ ΑΠΟΛΑΜΒΑΝΩ...ΚΙ ΑΥΤΟ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΚΑΛΟ ...ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΤΟ ΔΟΚΙΜΑΣΩ ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ...ΚΑΛΟ ΒΡΑΔΑΚΙ!!!!!!!!!!!!!!!

cummulus είπε...

http://www.youtube.com/watch?v=nSv3eLg40GI

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ είπε...

@ Frezia :
Τα απλούστερα -> τα καλύτερα.
Να μη ζοριζόμαστε, αλλά μόνο να απολαμβάνουμε!!!
__________________

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ είπε...

@ ELENI :
Δημιουργείς την εντύπωση ότι θέλεις να έχεις τον έλεγχο!
Ή μήπως κάνω λάθος!!
________________

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ είπε...

@ cummulus :
Ωραίο!!!!!!!!
Πάω να το προσθέσω!
_______________________

ELENI είπε...

EXACTLY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ είπε...

@ ELENI :
"You're a check mashine", όπως λέει και η Τασούλα!!!!!!!!!!
________________________

cummulus είπε...

Ωπα! "....νά φᾶμε καί νά ῖοῦμε, ἄϊντε νά περνᾶς νά καλοπερνᾶς.." Νά πᾶνε κάτω τά φαρμάκιααααα!!!!!!

AMANTA είπε...

Έμαθα για τη συνταγή, και ήρθα. Τώρα θα ψάχνω αμπαρόριζα, δεντρισάκι το έλεγε η πεθερά μου, σμύρνο η μαμά μου. Μου κίνησε το ενδιαφέρον και η ρετσίνα που μ αρέσει πολύ.

AMANTA είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
AMANTA είπε...

Το έφτιαξα, και μόλις το δοκίμασα!!! ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΟ. Σας συμβουλεύω να το φτιάξετε έτσι ακριβώς όπως το λέει ο οικοδεσπότης... άσε που είναι και τόσο εύκολο!!

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ είπε...

@ AMANTA :
Νωρίς το άνοιξες και, ίσως, δεν πρόλαβε να κάνει αρκετή ζύμωση.
Εγώ έβαλα αρχές Ιουνίου, την διπλή ποσότητα και θα το ανοίξω αρχές Αυγούστου.
Η αρμπαρόριζα έγινε σαν σκορπισμένη διαδήλωση και περιμένω να μεγαλώσουν τα φύλλα ξανά.
Έχουμε μέλλον......
__________________________

AMANTA είπε...

Ενα μήνα γράφεις, και δεν άντεχα να μην δοκιμάσω. Ομως πιστεύω, οτι αν και το στράγγιξα, θα ωριμάσει και έτσι. Με την πρώτη ευκαιρία θα φτιάξω και άλλο, σε διπλή ποσότητα φυσικά, και τότε δεν θα βιαστώ...
Καλό καλοκαίρι! σου εύχομαι

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ είπε...

@ AMANTA :
Οι απολαύσεις θέλουν υπομονή και προσμονή.
Γράφω "το κουνάμε και το αφήνουμε για 2 μήνες σε εξωτερικό μέρος".

Τώρα που είναι ντάλα ήλιος, ίσως λιγότερο.

Προτείνω να κάνουμε ανταλλαγή για να εκτιμήσουμε ποιότητα.

Αντεύχομαι!!
____________________

Nox Arcana είπε...

Στην αναζήτησή μου για το λικερ αρμπαρόριζας βρέθηκα τυχαία στο blog σας! :)

Θα ήθελα να σας ρωτήσω αν τελικά το δοκιμάσατε με κρασί ή και με μπράντυ.
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων!
Θα τηρήσω πιστά τη συνταγή σας, γιατί απ'ό,τι φαίνεται πρέπει να έχει μεγάλη επιτυχία!

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ είπε...

@ Nox Arcana :
Το έκανα και με λευκό κρασί, αλλά χάνει κάτι από την "αψάδα" της ρετσίνας. Γίνεται πιο ήπιο σε γεύση.
Με άλλα αποστάγματα δεν το δοκίμασα (ακόμη)...

Καλή επιτυχία και ευχαριστώ!
____________________